Vanliga frågor och svar

Våra vanligaste frågor och svar

Att vara kund


Hur blir jag kund?

Om du är intresserad av att bli kund hos oss börjar du med att fylla i en intresseanmälan under respektive tjänst så kontaktar vi dig inom kort. Om du vill bli abonnemangskund eller ska anlita oss för barnpassning inleder vi alltid med ett kostnadsfritt hembesök där vi går igenom era önskemål och berättar mer om hur Hemfrid arbetar.

Hur snabbt kommer vi igång med tjänsten?

När vi har fått dina kontaktuppgifter genom samtal, e-post eller skickat intresseanmälan via vår hemsida kontaktar en säljare dig inom två dagar för att boka in ett kostnadsfritt kundbesök. Efter det har vi som mål att komma igång med en startstädning inom två veckor eller enligt önskemål.

Vad innebär ett hemserviceabonnemang?

Ett hemstädningsabonnemang innebär att vi kommer hem till dig och städar kontinuerligt under vardagar mellan klockan 8-17. Ombokning är möjlig om det sker två veckor i förväg. Ditt ombokade servicetillfälle sparas i en timbank där max tre tillfällen får sparas. Dessa innestående timmar kan användas för en rad andra tjänster som Hemfrid erbjuder. Infaller städtillfället på en röd dag kontaktar vi dig för att boka om det.

Vad behöver jag som kund tänka på inför städningen?

För bästa resultat ber vi dig att skapa så fria ytor som möjligt vilket gör att i vi kan städa effektivt.

Vad är det för bindningstid och uppsägningstid för hemserviceabonnemanget?

Bindningstiden är minimum tre månader och uppsägningstiden är en kalendermånad.

Hur går det till att anlita er för kontinuerlig barnpassning?

Barnpassningsuppdragen planeras alltid utifrån familjens behov och önskemål och inleds med ett hembesök av en områdeschef. Därefter tar Hemfrid fram lämplig kandidat som familjen får träffa innan uppdraget påbörjas.

Får man samma person som kommer varje tillfälle?

Hemfrids mål är kontinuitet. Som kund har du samma personal, veckodag och tid för tjänsten. Vid semestrar eller sjukdom ser vi till att du får en vikarie som genomgått samma rekrytering och utbildning som ordinarie personal.

Vad händer om jag inte är nöjd med tjänsten?

Vi har kvalitetsgaranti på våra tjänster. Om du av någon anledning inte tycker att vi har utfört tjänsten så som vi har kommit överens om försöker vi åtgärda det. Vid varje städtillfälle lämnar vi också ett kort där du har möjlighet att tycka till om dagens städning.

Säkerhet


Vilka krav ställer Hemfrid på personalen?

All Hemfrids personal har genomgått internutbildning och introduktion innan de har hand om egna uppdrag och bär Hemfrids arbetskläder.

Hur arbetar Hemfrid med säkerhet?

Vid anställning begär vi bl.a. utdrag från polisens belastningsregister och all personal arbetar under sekretess. Hemfrid har väl utvecklade rutiner för hantering av nycklar och larm och andra känsliga kunduppgifter.

Vad händer om personalen gör sig illa ute hos mig?

All vår personal är försäkrad under arbetstid samt på väg till och från arbetet.

Vad händer om något går sönder?

Hemfrid har försäkringar som täcker eventuella skador på egendom som Hemfrids personal orsakar.

Betalning


Hur fungerar skattereduktionen?

From den 1 juli 2009 gäller Direktavdraget för hushållsnära tjänster vilket innebär att du bara betalar 50 % av arbetskostnaden vid köptillfället. Hemfrid administrerar din skattereduktion direkt med Skatteverket. Läs mer om skattereduktionen.

Hur betalar jag?

Fakturering sker i efterskott en gång per månad. Betalningsvillkor är 20 dagar från fakturadatum eller om det är till fördel för kunden det förfallodatum som anges på fakturan.

Engångsuppdrag


Åker vi ut och tittar innan vi utför ett uppdrag?

För engångsuppdrag åker vi inte ut och tittar.

Vad ingår i en storstädning?

Hemfrid har satt ihop ett antal moment som ingår i storstädningen (läs mer). Är det något du saknar eller vill prioritera moment kan vi självklart ordna det. Antalet timmar för storstädningen beror på bostadens storlek, utseende och behov.

Vad ingår i en flyttstädning?

Hemfrids flyttstädning är en omfattande rengöring av bostaden och utförs utifrån de rekommendationer Mäklarsamfundet har för flyttstädning. Fönsterputs och biytor beställs separat.

 

Förra månaden städade vi mer än 24 000 hem