Vanliga frågor & svar

Att vara kund

Hur blir jag kund?

Om du är intresserad av våra abonnemangstjänster bokar du ditt kundbesök direkt på hemsidan eller ringer oss på 0200–11 45 50. För abonnemangstjänster börjar vi med ett kostnadsfritt hembesök där vi går igenom dina önskemål och berättar mer om hur Hemfrid arbetar.

Hur snabbt kommer vi igång med tjänsten?

När vi har fått dina kontaktuppgifter genom samtal, e-post eller skickad intresseanmälan via vår hemsida kontaktar en säljare dig inom två dagar för att boka in ett kostnadsfritt kundbesök. Efter det har vi som mål att komma igång med en startstädning inom två veckor eller enligt önskemål.

Vad innebär ett hemstädningsabonnemang?

Ett hemstädningsabonnemang innebär att vi kommer hem till dig och städar regelbundet under vardagar klockan 8-17. Ombokning är möjlig om det sker fem arbetsdagar i förväg. Ditt ombokade servicetillfälle sparas i en timbank där max tre tillfällen får sparas. Dessa innestående timmar kan användas för en rad andra tjänster som Hemfrid erbjuder. Infaller städtillfället på en röd dag kontaktar vi dig för att boka om det.

Vad behöver jag som kund tänka på inför städningen?

För bästa resultat ber vi dig att skapa så fria ytor som möjligt, vilket gör att vi kan städa effektivt.

Hur går det till att anlita er för kontinuerlig barnpassning?

Barnpassningsuppdragen inleds med ett telefonsamtal där vi går igenom familjens behov och önskemål. Därefter tar Hemfrid fram lämplig kandidat som familjen får träffa innan uppdraget påbörjas.

Får man samma person som kommer varje tillfälle?

Hemfrids mål är kontinuitet. Som kund har du samma personal, veckodag och tid för tjänsten. Vid semestrar eller sjukdom ser vi till att du får en vikarie som genomgått samma rekrytering och utbildning som ordinarie personal.

Vad händer om jag inte är nöjd med tjänsten?

Vi har kvalitetsgaranti på våra tjänster. Om du av någon anledning inte tycker att vi har utfört tjänsten så som vi har kommit överens om, försöker vi åtgärda det. Vid varje städtillfälle lämnar vi också ett kort där du har möjlighet att tycka till om dagens städning.

Säkerhet

Vilka krav ställer Hemfrid på personalen?

All Hemfrids personal har genomgått internutbildning och introduktion innan de har hand om egna uppdrag och bär Hemfrids arbetskläder.

Hur arbetar Hemfrid med säkerhet?

Vid anställning begär vi bl.a. utdrag från polisens belastningsregister och all personal arbetar under sekretess. Hemfrid har väl utvecklade rutiner för hantering av nycklar och larm och andra känsliga kunduppgifter.

Vad händer om personalen gör sig illa ute hos mig?

All vår personal är försäkrad under arbetstid samt på väg till och från arbetet.

Vad händer om något går sönder?

Hemfrid har försäkringar som täcker eventuella skador på egendom som Hemfrids personal orsakar.

Betalning

Hur fungerar skattereduktionen?

From den 1 juli 2009 gäller direktavdrag för hushållsnära tjänster vilket innebär att du bara betalar 50 procent av arbetskostnaden vid köptillfället. Hemfrid administrerar din skattereduktion direkt med Skatteverket.

Hur betalar jag?

Fakturering sker i efterskott en gång per månad. Betalningsvillkor är 20 dagar från fakturadatum. Engångsuppdrag faktureras tisdagen veckan därpå, med 20 dagars betalningsvillkor.

Engångsuppdrag

Åker vi ut och tittar innan vi utför ett uppdrag?

För engångsuppdrag åker vi inte ut och tittar.

Vad ingår i en storstädning?

Hemfrid har satt ihop ett antal moment som ingår i storstädningen. Är det något du saknar eller om du vill prioritera vissa moment kan vi självklart ordna det. Antalet timmar för storstädningen beror på bostadens storlek, utseende och behovet av insatser.

Vad ingår i en flyttstädning?

Hemfrids flyttstädning är en omfattande rengöring av bostaden och utförs utifrån de rekommendationer Mäklarsamfundet har för flyttstädning. Fönsterputs ingår alltid när du beställer flyttstädning hos Hemfrid.

Boka regelbunden hemstädning!


BÖRJA MED ATT BOKA ETT HEMBESÖK.

Vi börjar alltid med att hälsa på hemma hos dig. Så kan vi tillsammans gå igenom vad just du behöver hjälp med.

m2

Hör av dig!

Frågor om bokningar eller abonnemang? Ring oss på

0200-11 45 50

eller maila till info@hemfrid.se

Att jobba på Hemfrid


Anastasia

”Schyssta villkor, kollektivavtal och ansvarsförsäkring.”

Jag trivs väldigt bra på Hemfrid. Först och främst har vi roligt tillsammans allihop, men det är också skönt att veta att man har kollektivavtal och ansvarsförsäkring om något skulle hända.

VILL DU JOBBA PÅ HEMFRID?

Hemfrid växer! Just nu söker vi duktiga Hemfridare till Stockholm, Göteborg, Västerås, Uppsala och Malmö.