Vi är HemfridVi är Hemfrid

Karriär

Vi är Hemfrid

Anna Almfeldt - ”Jag är en mellanhand mellan Hemfridare och kunderna – och får det bästa från båda håll”

Anna Almfeldt är bemanningschef på Hemfrid. Det innebär att hon schemalägger och planerar Hemfridarnas arbete och ser till att alla har ett bra flöde av uppdrag och att kunderna får sin tjänst levererad. Det är ett stort ansvar att vara chef för 44 personer som Anna är i sitt arbete, och hon trivs med sitt uppdrag.

– Jobbet är varierande, och ingen dag är den andra lik. Jag börjar jobba ungefär vid halv sju varje morgon, då går jag igenom dagens schema och ser till att fixa om det är någon som behöver vabba eller är sjuk. Det brukar handla om att ringa kunden och omboka till en annan dag eller ordna med vikarie. Den största delen av min dag brukar gå till olika personalärenden.

En gång i veckan är det möte ute på fältet. Det betyder att bemanningschef och Hemfridare träffas i området – i Annas fall i Täby – för att gå igenom veckan och kolla läget. På så sätt får hon kontinuerliga möten med alla sina medarbetare och får ihop teamet trots utmaningen att leda på distans.

– Mitt uppdrag är att skapa de bästa förutsättningar för Hemfridarna att leverera en bra tjänst till kunden. Många Hemfridare är relativt nya i Sverige. Det kanske är deras första jobb här. Därför krävs det ett tydligt ledarskap. Hos oss behöver du inte kunna perfekt svenska, men du kan få möjlighet att lära dig. En av mina kollegor är till exempel läkare i sitt hemland, och han jobbar hos oss tills han är klar med SFI och kan validera sin examen.

Anna har nu jobbat på Hemfrid i ett år. Innan dess har hon spenderat många år i bemanningsbranschen, där hon bland annat jobbat mot just läkare.

– Mitt första intryck av Hemfrid var att det var ett seriöst och nytänkande företag. Och att det var ett glatt kontor! Det tycker jag fortfarande stämmer. När jag började på Hemfrid hade jag tre veckors introduktion, och då skulle jag även vara med våra Hemfridare hos kunderna för att städa. Det lärde mig mycket, och gav en insikt om att det verkligen inte är lätt att städa. Det kräver professionalism, noggrannhet och stor respekt för människors hem och sätt att leva. Det här är inte ett så ”enkelt” yrke som vissa får det att låta som. Jag är väldigt stolt över våra Hemfridare och det arbete de utför.

Anna har även hon Hemfrid i sitt hem, förutom att det underlättar hennes vardag så är det bra att ha förståelse för kundupplevelsen.

– Jag har tre barn, och för mig är det jätteviktigt att de ändå städar och tar ansvar hemma, trots att vi har Hemfrid. Det var en sådan sak som jag kanske var lite tveksam för innan, och som jag tycker att man borde prata mer om. Vissa kanske tror att man curlar barn genom att ha hjälp hemma, men alla som har barn vet att det behövs städas och plockas undan mer än en gång i veckan. Självklart ska barn och ungdomar ändå lära sig att ta ansvar i hemmet och för till exempel sina kläder och rum, plocka ur diskmaskinen och lära sig att dammsuga trots att man har Hemfrid, jag ser ingen motsättning i det.

Annas tips - därför ska du söka jobb på Hemfrid:

  • Du får massa härliga kollegor på köpet
  • Du får en väldigt varierande arbetsdag
  • Det blir aldrig långsamt och långtråkigt här!

Namn: Anna Almfeldt Roll på Hemfrid: Bemanningschef Bor i: Nacka Gör på fritiden: Umgås med familjen, jag har tre barn så det blir mycket aktiviteter. Men för egen del gillar jag att ta det lugnt och att se på Netflix!

Vill du bli en i vårt team? Just nu söker vi fler kollegor. Ansök här!

Möt även David

Möt även Anisa