Vi är HemfridMöt Malin

Möt Malin

Från rekryteringsbranschen till RUT – därför valde Malin Lindeen en karriär hos Hemfrid

# Malin Lindeen har jobbat på Hemfrid i snart ett år. Att hon helt bytte från bemanningsbranschen till en roll som affärsutvecklare inom hushållsnära tjänster är ingenting hon ångrat för en sekund. ”När jag kom hit kände jag bara wow”, säger hon.

I dag arbetar Malin Lindeen som Regionchef för Hemfrids tilläggsaffärer. Det innebär att hon utvecklar och ansvarar för de erbjudanden som ligger utöver städtjänsterna, till exempel flytthjälp, hantverkstjänster, barnpassning och trädgårdstjänster.

  • Hela mitt jobb går ut på att utveckla våra erbjudanden, och hela tiden utgå från vad våra kunder skulle behöva hjälp med i vardagen. Vad mer kan vi erbjuda och bli ännu bättre på? På vilket sätt kan vi göra skillnad för våra kunder? Vad vill vi åstadkomma? Det är ett väldigt positivt sätt att jobba på, vilket passar mig perfekt, säger Malin.

Att Malin kommer från Skåne hör man direkt. Och hon berättar fort att hon i grunden är utbildad socionom. Så, hur hamnade Malin Lindeen på Hemfrid?

  • Efter studierna började jag av en slump att arbeta i rekryteringsbranschen. Och där stannade jag i nio år. Jag arbetade med rekrytering av chefer, specialister och ekonomier och följde med en chef till ett nytt bolag. Jag insåg tidigt att jag gillar att få saker att växa! När en rekryterare ringde upp mig om denna tjänsten var det helt enkelt bra timing. Jag hade aldrig funderat på den här branschen som nästa steg, men när rekryteraren berättade om tjänsten kände jag att det är exakt det här jag vill göra!

Nu har Malin arbetat på Hemfrid i ett halvår. Men hon minns fortfarande hur det kändes de första dagarna på kontoret på Rosenlundsgatan.

  • När jag först kom hit kände jag ”wow”, och att ”det här är så mycket mer än ett städbolag”. Det märks att Hemfrid har örat mot rälsen, vill gott i samhället och hela tiden vill utvecklas. Detta är ett varmt bolag med mycket energi. Kollegorna är glada och trevliga och bjuder på sig själva, och företaget satsar mycket på sin personal. På ett halvår har jag redan hunnit gå två bra utbildningar. Jag känner att jag har hittat helt rätt, och det känns som att jag har varit här mycket längre.

Och rollen som skapare och genomförare av nya tjänster verkar passa Malin. Som ett exempel berättar hon om Hemfrids nya tjänst inom vardagsomsorg som hon och hennes kollegor har utvecklat det senaste året.

  • När vi tänker kring våra tjänster inom vardagsomsorg vill vi på intet sätt konkurrera med hemtjänsten. Men vi märkte att flera kunder hos oss önskade hjälp med de små sakerna i hemmet som till exempel hemtjänst kanske inte har tid med. Det kan handla om att hämta påskpyntet från vinden, byta till julgardinerna, ta en långfika eller kanske få hjälp att baka en gång i veckan. Vi har fått fin återkoppling från både kunder och anhöriga, som kanske bor på annan ort och vill ha en trygg hjälp för till exempel en förälder.

När en sådan idé till en ny tjänst sedan utvecklats påbörjas arbetet med hur den ska kunna genomföras, både tekniskt, personalmässigt och marknadsföringsmässigt.

  • Mycket fokus går till att se över anställningar. Hur kan vi anställa och vilka krav behöver vi ställa? Hur ska en introduktion se ut? Har vi redan personal som vill jobba mer med människor, eller som tidigare arbetat inom hemtjänsten? Det handlar mycket om den typen av synergier när vi utvecklar tjänster. Men även att ha en strategi för hur vi når ut och berättar om en ny tjänst vi kan hjälpa våra kunder med.

”Hemfrid sitter aldrig och väntar – om man har en idé så testar vi den. Vi är väldigt duktiga på att våga.”

  • Malin Lindeen

Att Malin vill ha ännu fler kollegor råder det inga tvivel om. Hon berättar glatt att hon inom kort kommer att börja leta efter fler affärsutvecklare som kan jobba tillsammans med henne och resten av Hemfridgänget.

  • Jag tycker att man ska söka sig till oss om man går igång på förändring, för det präglar hela vårt arbetssätt. Vi vill hela tiden göra saker bättre. Men jag tror att man även måste gilla människor eftersom våra tjänster rör just människors liv och vardag. Det kräver mycket respekt.

Malin trycker på att även personer från helt andra branscher är välkomna till Hemfrid.

  • Min lärdom är att man inte ska vara rädd för att byta bransch. Jag som kom från bemanningsbranschen trivs som fisken i vattnet. Vi är ett tillväxtbolag som vill mycket och vill hänga med i en digitaliseringsresa. Här kan jag vara med att påverka i olika faser av tillväxt. Det går jag igång på!

Namn: Malin Lindeen Roll på Hemfrid: Regionchef för Hemfrids tilläggstjänster, t.ex. flytt, barnpassning och trädgårdstjänster. Bor i: Täby Gör på fritiden: Det blir mycket lekland, ridskola och simskola med mina barn. Är jag själv hemma gillar jag att köpa hämtmat, äta i soffan och kolla på serier.

Dela inlägget

Hemfrid
imbox logo