Terms of Agreement business

1. Allmänt

1.1 Dessa Allmänna villkor ska tillämpas vid tillhandahållande av de Tjänster som är specificerade i Avtalet mellan Bolaget och Kund.

1.2 Villkoren gäller för de mellan parterna avtalade Tjänsterna och i den omfattning som avtalats.

1.3 Villkoren gäller om inte annat har avtalats mellan parterna. Om parterna däremot har avtalat annat så gäller detta före dessa villkor.

1.4 För det fall att parterna avtalar att ytterligare Tjänster ska utföras av bolaget ska även dessa Tjänster omfattas av dessa villkor.

2. Avtalstid och uppsägning - löpande avtal

2.1 Löpande avtal gäller från och med dagen för undertecknande och tillsvidare. Avtalet kan sägas upp med iakttagande av tre (3) månaders uppsägningstid.

2.2 Löpande avtal upphör att gälla sista dagen i den månad som infaller efter att tre (3) månader har passerat från det att uppsägningen sker.

3. Kontaktperson

3.1 Vardera parten ska utse en (1) person som ska vara kontaktpersoner mellan Parterna. Eventuella förändringar i vem som är kontaktperson ska informeras skriftligen till den andra parten.

4. Bolagets åtagande

4.1 Bolaget ska utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Tjänsterna ska utföras med omsorg och på ett i övrigt fackmässigt sätt.

4.2 Bolagets personal ska inneha erforderlig utbildning för att utföra Tjänsterna.

4.3 Bolaget innehar de tillstånd som krävs för att utföra den/de av Kunden beställda Tjänsten/-erna, i enlighet med den information som Bolaget erhållit från Kunden.

5. Kundens åtagande

5.1 Kunden ska tillse att Bolaget ges tillträde till relevanta utrymmen samt tillgång till den utrustning och det material som krävs för att Bolaget ska kunna utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Det kan röra sig om att Kunden ska tillhandahålla städutrustning, nycklar, passerkort, passerkod samt information om hur man får tillgång till den yta där Tjänsterna ska utföras. Om Bolaget enligt Avtalet i stället ska tillhandahålla utrustning eller material har Bolaget rätt att debitera detta särskilt.

5.2 Kunden ska löpande informera och samråda med Bolagets personal om förhållanden som Bolaget kan antas behöva få kännedom om för att kunna utföra Tjänsterna. Kunden ska särskilt informera om förekomsten av värdefulla och/eller ömtåliga föremål, material, maskiner eller liknande och hur sådana ska hanteras.

5.3 Om inte annat skriftligen avtalats ska Kund, i samband med Avtalets upphörande eller vid engångstjänster så snart tjänsten utförts, hämta och kvittera ut nycklar och eventuella passerkort som lämnats till Bolaget på Bolagets kontor. Om Kunden inte hämtat ut nycklar och/eller passerkort inom tre (3) månader från det att Bolaget meddelat Kunden om att upphämtning ska ske, kommer Bolaget att se till att nycklarna och passerkorten förstörs. Bolaget kan på Kundens skriftliga begäran skicka tillbaka nycklar och passerkort till Kunden med rekommenderat brev eller på annat sätt. Sådant återlämnande sker dock på Kundens bekostnad och på Kundens risk och Bolaget bär inget ansvar i samband med detta.

5.4 Kunden ska tillse att Bolagets personal vid utförande av Tjänsterna erbjuds en säker arbetsmiljö i enlighet med gällande lagar och förordningar.

6. Personal

6.1 Bolaget kan komma att bedriva kortare utbildning för nya medarbetare hos Kunden. Utbildningen ska förläggas så att den inte påverkar Kundens verksamhet eller Tjänsternas kvalitet.

6.2 Kunden har inte rätt att utan Bolagets skriftliga medgivande, under avtalstiden eller inom ett (1) år efter avtalstidens utgång, anställa eller i övrigt anlita person som utfört arbete hos Kunden för Bolagets räkning.

7. Förhinder

7.1 Vid sjukdom hos ordinarie personal avseende löpande avtal ersätter Bolaget med annan personal inom fyrtioåtta (48) timmar på vardagar. Om Kund väljer att inte acceptera den föreslagna tiden sker ingen kreditering av priset.

7.2 Vid oförutsedda händelser som varken beror på Bolaget eller Kunden och som innebär att personalen inte har möjlighet att infinna sig på bokat uppdrag, såsom vid kraftigt snöoväder eller allvarligare störningar i kollektivtrafiken, har Kunden möjlighet att kostnadsfritt boka ny tid för tjänstens utförande.

8. Underentreprenör

8.1 Bolaget har rätt att anlita underentreprenör för utförande av de avtalade Tjänsterna. Bolaget ansvarar fullt ut för utförandet av sådana Tjänster.

9. Bolagets rätt att neka tjänst

9.1 Bolaget har rätt att vägra utföra Tjänster för Kundens räkning om särskilda skäl föreligger. Med särskilda skäl avses exempelvis att anställd hos Kunden inte uppträder på ett respektfullt sätt mot Bolagets personal, att utrustning eller material som Kunden tillhandahåller inte är lämpliga för ändamålet, att Kunden inte kan garantera en god och säker arbetsmiljö för Bolagets personal eller att det föreligger omständigheter som är av sådan art att Bolaget bedömer att det saknas rimliga förutsättningar att utföra Tjänsten i enlighet med Avtalet.

10. Om och avbokning

10.1 Prissättningen vid löpande avtal är beräknad med avdrag för arbetsfria dagar, vilka är helgdagar samt påsk-, midsommar-, jul- och nyårsafton. Det innebär att priset inte justeras för det fall ett tjänstetillfälle infaller på en sådan dag och därmed bortfaller.

10.2 Om Kund avbokar tjänstetillfälle vid löpande avtal sker ingen kreditering av priset. Orsaken till det är densamma som i punkt 10.1 ovan.

10.3 Kund kan kostnadsfritt avboka köp av engångstjänst, om avbokningen sker senast 14 dagar innan utförandedatum. Om Kunden däremot avbokar tjänsten närmare utförandedatum än 14 dagar, så debiteras Kunden skäligt belopp.

10.4 Kund kan kostnadsfritt omboka tjänstetillfälle, både vid löpande avtal och vid köp av engångstjänst, senast 14 dagar innan utförandedatum. Ombokningens utförande måste ske inom skälig tid.

11. Priser och avgifter

11.1 Priser och eventuella avgifter för Tjänsterna framgår av Avtalet eller, om inget särskilt pris har avtalats, av Bolagets från tid till annan gällande prislista. Om inte annat särskilt anges är samtliga priser angivna exklusive mervärdeskatt.

11.2 Vid löpande avtal har Bolaget rätt att göra justeringar av avtalade priser genom att meddela Kunden om de nya priserna minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar den föreslagna prisjusteringen har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av Bolagets meddelande om prisjustering säga upp Avtalet med samma uppsägningstid som under punkt 2.1. Under uppsägningstiden gäller samma pris som tidigare.

11.3 Om Kunden under avtalsperioden vid löpande avtal utökar Tjänsternas omfattning eller om Bolaget vid utförande av Tjänsterna tvingas vidta oförutsedda åtgärder för att kunna fullgöra sina åtaganden har Bolaget rätt att debitera Kunden för utfört merarbetet.

12. Betalningsvillkor

12.1 Vid löpande avtal faktureras utförda Tjänster månadsvis i efterskott. Betalning ska vara Bolaget tillhanda senaste tjugo (20) dagar efter fakturadatum.

12.2 Eventuella tilläggstjänster som parterna enas om faktureras löpande. Betalning för dessa tilläggstjänster ska vara Bolaget tillhanda senaste tjugo (20) efter fakturadatum.

12.3 Vid köp av engångsuppdrag faktureras Kunden efter att tjänsten har utförts.

12.4 Invändning från Kunden mot faktura ska göras skriftligen och vara Bolaget tillhanda senaste samma dag som fakturan förfaller till betalning.

12.5 Vid försenad betalning har Bolaget rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) samt eventuell påminnelseavgift enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.

12.6 Vid löpande avtal har Bolaget rätt att, helt eller delvis, omedelbart avbryta utförandet av tjänsterna om betalning inte erläggs i rätt tid.

12.7 Vid löpande avtal har Bolaget rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om betalning inte erlagts inom tjugo (20) dagar från skriftlig anmodan.

13. Försäkring

13.1 Bolaget ska under avtalstiden inneha en ansvarsförsäkring som är lämplig i förhållande till de Tjänster som omfattas av Avtalet. Ersättningsanspråk ska framställas skriftligt inom skälig tid efter att skadan borde ha kunnat konstaterats.

13.2 Kunden ska under avtalstiden säkerställa att erforderliga försäkringar finns på plats som omfattar de utrymmen och inventarier där Tjänsterna ska utföras.

14. Utebliven eller felaktigt utförd Tjänst

14.1 Om Bolaget inte utför en Tjänst och det inte beror på omständigheter hänförliga till Kunden, ska Kunden inte debiteras för den aktuella Tjänsten.

14.2 Vid fel eller brist i Bolagets utförande av en Tjänst ska Bolaget ges möjlighet att avhjälpa felet/bristen. Om felet/bristen inte kan avhjälpas eller om felet/bristen kvarstår efter Bolagets försök till avhjälpande, har Kunden rätt till ett proportionerligt prisavdrag. Kunden har dock inte rätt till prisavdrag om Kunden inte givit Bolaget tillfälle att försöka avhjälpa felet.

14.3 Ersättning för skador på egendom som uppstår vid Bolagets utförande av en Tjänst utgår endast om Kunden kan visa att Bolaget orsakat den påstådda skadan.

14.4 Kunden ska reklamera fel eller brist avseende en utförd Tjänst till Bolaget så snart som möjligt och senast inom sjuttiotvå (72) timmar från det att Tjänsten utfördes.

14.5 Om Kunden önskar reklamera en Tjänst ska Bolaget underrättas om detta genom meddelande till mailadress angiven i Avtalet. Kunden ska inkomma med av Bolaget efterfrågat underlag.

15. Ansvarsbegränsning

15.1 Bolagetansvararendastfördirektaskador som åsamkats Kunden som en följd av fel eller brist i Bolagets utförande av Tjänsten.

15.2 Bolaget ansvarar inte för indirekt skada såsom utebliven vinst, produktionsbortfall eller annan indirekt skada eller följdskada.

15.3 Bolagets totala ansvar för skador som uppstår under Avtalet ska för varje kalenderår vara begränsat till ett maximalt belopp motsvarande ett (1) prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110).

15.4 Ansvarsbegränsningen i punkterna 15.1, 15.2 och 15.3 gäller inte om grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger på Bolagets sida.

15.5 Bolaget ersätter inte skador som uppkommit på grund av i) att Kunden uppgivit felaktig, eller underlåtit att uppge, information om särskilt värdefulla eller ömtåliga föremål, maskiner eller liknande enligt punkt 5.2 ovan, eller ii) att lösa och fasta inventarier hos Kunden inte är korrekt monterade. Bolaget ersätter inte heller förslitningsskador på fast och lös egendom såsom inventarier, golv och fönster som uppkommer vid normalt och ansvarsfullt utförande av Tjänsterna.

15.6 Om Kunden på grund av oaktsamhet eller försummelse varit medvållande till den skada som uppstått, ska Bolagets ansvar jämkas i förhållande till omfattningen av Kundens medvållande.

16. Sekretess

16.1 Vardera parten förbinder sig att inte utan den andra partens medgivande till tredje man under avtalstiden eller under en tid av två (2) år därefter utlämna uppgifter om den andra partens verksamhet som kan vara att betrakta som affärs- eller yrkeshemlighet. Vardera parten ansvarar även för att eventuell personal iakttar samma skyldigheter gällande sekretess. Sekretessåtagandet gäller inte sådan information som part kan visa blivit känd för honom på annat sätt än genom uppdraget eller som är allmänt känd. Sekretessåtagandet gäller inte heller när part enligt lag, annan författning eller myndighet är skyldig att lämna ut uppgifter.

17. Personuppgifter

17.1 I samband med Tjänstens utförande behandlar Bolaget personuppgifter hänförliga till Kundens anställda. För mer information om Bolagets behandling av personuppgifter se https://www.hemfrid.se/.

18. Cookies

18.1 Bolaget använder cookies för att förbättra användarupplevelsen hos dem som besöker Bolagets webbplats. För mer information om Bolagets hantering av cookies se https://www.hemfrid.se/.

19. Överlåtelse

19.1 Part har ej rätt att utan motpartens skriftliga medgivande överlåta rättigheter eller skyldigheter enligt detta Avtal. Bolaget har dock rätt att utan sådant medgivande överlåta kontraktet till bolag inom den koncern vari Bolaget ingår. Kunden är medveten om, och lämnar sitt samtycke till, att Bolaget dessutom kan överlåta samtliga fordringar uppkomna genom detta Avtal till extern part utan föregående avisering.

20. Force majeure

20.1 Händelser som inte kan förutses, såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, pandemi, avbrott i energiförsörjning, driftsstörning i IT-system, kommunikationsnät eller annan infrastruktur samt likvärdiga händelser utanför Bolagets kontroll, ska hänföras till force majeure. Det innebär att Bolaget befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

21. Ändring och tillägg

21.1 Dessa allmänna villkor kan från tid till annan komma att ändras av Bolaget. Justeringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar de justerade villkoren har Kunden rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.

22. Tvister

22.1 Detta Avtal regleras av och tolkas i enlighet med svensk lag.

22.2 Tvister som uppstår i anledning av detta Avtal ska avgöras av allmän domstol varvid Stockholms tingsrätt ska vara första instans.