Hemfrid

Prisjustering 2023

På grund av rådande omständigheter och det ekonomiska världsläget vill vi informera er om en prisjustering som genomförs givet den nya situationen. Prisjusteringen genomförs 1 april 2023 och är baserad på ditt nuvarande avtal (efter rutavdrag och exkl. serviceavgift).

Se nedan för frågor och svar, har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss på info@hemfrid.se så hjälper vi dig.

Frågor & Svar

  • Varför gör vi en prisjustering?

    En årlig prisjustering görs för att möta ökande kostnader för löner, material och andra driftskostnader. En prisjustering är nödvändig för att kunna fortsätta erbjuda högkvalitativa tjänster och arbetsområden. Några faktorer som påverkar är:

    • Hög inflation som påverkar hela samhället

    • Ökade kostnader (el, ränta, etc)

    • Ökade lönekostnader som en effekt av att vi har kollektivavtal och trygga anställningsformer

    För mer information se allmänna villkor paragraf 9.3.

  • När ändras priserna?

    Den 1 april 2023 träder den nya prislistan i kraft. Det betyder att du som kund får din första faktura med ändrade priser i början av maj.

  • Vad är inkluderat i serviceavgiften?

    Det finns vissa kostnader som inte är rut-berättigade och det är dem som är inkluderade i din serviceavgift. Det är exempelvis utrustning och rut-administration.

  • Hur kan jag få min faktura elektroniskt via e-faktura?

    Att betala via e-faktura är ett fördelaktigt alternativ för dig som inte vill ha en pappersfaktura hemskickad. Den elektroniska fakturan skickas istället direkt till dig via din internetbank där du kan se fakturan, som har samma utseende som den ordinarie pappersfakturan.

    E-faktura kan erbjudas dig som betalar räkningar via någon av följande banker: Swedbank, Sparbanken Syd, Nordea, Danske Bank, SEB, Handelsbanken, Skandiabanken, ICA Banken, Länsförsäkringar Bank, Marginalen Bank, SBAB Bank samt Ålandsbanken.

    Observera, det måste vara den som står som fakturamottagare som är e-fakturabetalare, inte någon annan i familjen.

    Så här gör du:

    E-faktura beställs via din internetbank. Beroende på bank kan det se lite olika ut men tjänsten hittar du oftast under e-tjänster/anmäl elektronisk faktura. Hemfrid i Sverige AB kommer upp i listan som ett av de företag som tillhandahåller e-faktura.

    När du har granskat din faktura i internetbanken väljer du vilket kontobetalningen ska dras ifrån och godkänner sedan betalningen. Alla uppgifter såsom belopp, betalningsdag och OCR-nummer är ifyllda i förväg. Fakturan betalas sedan automatiskt på betalningsdagen (förfallodagen). Enkelt och smidigt för dig och bra för miljön.

  • Hur kan jag få min faktura via e-post?

    Vill du ha din faktura skickad till mailen istället för brevlådan? Anmäl ditt kundnummer och mailadress på kundservice@hemfrid.se så får du fortsättningsvis fakturan som en bifogad PDF.

  • Hur kan jag få min faktura via autogiro?

    Med autogiro överförs din betalning automatiskt från ditt konto på fakturans förfallodag.

    Så här gör du:

    Du kan ansöka om autogiro direkt via din internetbank. Ingen underskrift behövs, eftersom du identifierar dig genom att använda din banks inloggningssystem. Du kan också ansöka om autogiro med blanketten, Autogiroanmälan, medgivande

    Ange namn, adress, personnummer och konto för den som är betalare/fakturamottagare.

    Om betalning ska ske från annan person än den som står som fakturamottagare så fyller ni i namn, personnummer och bankkontouppgifter på den avvikande betalaren.

    I fältet Betalar-/kundnummer fyller du i ditt kundnummer hos Hemfrid som du hittar i övre högra hörnet på din faktura.

    Blanketten postas sedan till Hemfrid, Box 38154, 100 64 Stockholm.

    När vi tagit emot din ansökan om autogiro stämmer vi av uppgifterna med din bank. När ansökan är godkänd kommer du inte att få någon faktura skickad till dig utan beloppet kommer dras från ditt konto på förfallodagen. Vill du ha en kopia av din faktura kan du ansluta dig till epost-faktura eller e-faktura.

    Uppsägning av autogiro kan göras via internetbanken eller genom att du kontaktar ditt bankkontor.

    Har du frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på telefon: 010-555 85 00 eller via e-post till info@hemfrid.se.