FAQ

Vi hoppas kunna besvara din fråga här. Du kan hoppa direkt till en specifik kategori genom att klicka på någon av länkarna nedan:

Veckostädning

  • Vad innebär ett veckostädsabonnemang?

    Att ha ett veckostädsabonnemang hos oss innebär att du betalar en fast summa varje månad för de timmar vi kommit överens om. Vid ombokning har vi något vi kallar för timbank, där dina timmar sparas. Dina sparade timmar i timbanken kan användas till andra tjänster, som exempelvis storstädning, fönsterputs, trädgårdshjälp, hantverkshjälp.

    Vi kommer hem till dig och städar varje eller varannan vecka, vardagar från klockan 08.00-17.00. Hur länge vi städar (minimum 3 timmar) och vilka dagar är något vi kommer fram till efter vårt första möte.

    Här kan du läsa om de moment som ingår i vår veckostädning här.

  • Hur blir jag veckostädskund?

    För alla abonnemangstjänster börjar vi med ett kostnadsfritt startmöte där vi går igenom vad du behöver hjälp med, och berättar mer om hur Hemfrid arbetar.

    Om du är intresserad av våra veckostädstjänster kan du boka ditt kundbesök direkt här på webben, maila till info@hemfrid.se eller ringa oss på 0200–11 45 50!

  • Får jag samma person vid varje städtillfälle?

    Som kund hos oss får du städning i ditt hem samma veckodag, samma tid och vårt mål är att samma person skall komma vid varje tillfälle. Vid semester eller sjukdom ser vi till att du får en kollega som genomgått samma rekrytering och utbildning som ordinarie personal.

  • Hur gör jag vid ombokning av ett städtillfälle?

    I Hemfridappen kan du enkelt och smidigt omboka ditt städpass och flytta till en annan dag. Du kan även kontakta oss på 0200-11 45 50 eller kundservice@hemfrid.se så hjälper vi dig.

    Du som har städning varje vecka kan boka av upp till fem (5) städpass. Om du har städning varannan vecka har du möjlighet att boka av tre (3) städpass.

  • Hur fungerar det med Hemfrids städprodukter?

    Våra städprodukter ingår i vårt städabonnemnag, så alla våra veckostädskunder får Hemfrids miljömärkta produkter hemskickade till sig tillsammans med trasor och mopp. Du får information via sms när produkterna är på väg hem till dig, och din Hemfridare ser till att det skickas hem nytt medel till dig när det börjar ta slut.

  • Hur fungerar timbanken?

    Timbanken gör det enkelt att anpassa abonnemanget över tid och gör det möjligt att betala en fast månadskostnad för din städning. Vill du veta mer om hur timbanken fungerar. Kontakta oss på 0200-11 45 50 eller info@hemfrid.se.

Storstädning

  • Vad ingår i en storstädning?

    Generella moment i alla rum

    • Dammtorkar väggar och tar bort spindelväv.
    • Dammsuger och våttorkar snickerier, element, fria ytor samt ovanpå garderober och skåp.
    • Dammtorkar prydnadssaker, hyllor och tavlor.
    • Dammtorkar eluttag och kontakter.
    • Dammsuger stoppade möbler.
    • Dammsuger på och under mattor (om möjligt).
    • Dammtorkar lampor.
    • Torrdammar elektronik (ej på bildskärm).
    • Putsar speglar.
    • Tömmer papperskorgar.
    • Dammsuger och våttorkar golv.

    Sovrum

    I sovrum utför vi de generella momenten och dessutom:

    • Bäddar sängar.
    • Bäddar rent om nya lakan ligger framme.
    • Dammtorkar eller dammsuger sänggavel/-karm

    Kök

    I kök utför vi de generella momenten och dessutom:

    • Rengör fläkt och fläktfilter (ej kolfilter).
    • Rengör ovanpå skåp och hyllor.
    • Torkar köksluckor ut- och invändigt.
    • Rengör kyl och frys utvändigt.
    • Rengör kakel/stänkskydd ovanför diskbänk.
    • Rengör under skåp (om möjligt) och torkar av socklar.
    • Rengör mikrovågsugn ut- och invändigt.
    • Torkar diskmaskin ut- och invändigt.
    • Torkar av det som står framme t.ex. kaffemaskin, oljor, salt och peppar.
    • Torkar ur besticklådor.
    • Rengör ut- och invändigt i skåp där sopbehållare finns.
    • Tömmer sopor och torkar sopkorg.
    • Putsar diskho, blandare, propp och sil.

    Badrum

    I badrum utför vi de generella momenten och dessutom

    • Torkar av synliga rör.
    • Torkar väggar och golv.
    • Putsar blandare, kran, munstrycke och rör i dusch.
    • Avfettar och avkalkar väggar och fogar i duschutrymme om det är möjligt.
    • Rengör badkar, tar bort front och torkar under.
    • Rengör golvbrunn.
    • Torkar av utsida och ovanpå badrumsskåp.
    • Rengör kran och handfat.
    • Rengör hela toalettstolen.
    • Rengör utsidan av vitvaror samt i tvättmedelsbehållaren på tvättmaskinen.
    • Rengör filtret i torktumlaren.
    • Torkar av flaskor som står framme.

    Hall

    I hall utför vi de generella momenten och dessutom:

    • Dammtorkar ledstång, räcke och spjälor i trappa.
    • Dammsuger och torkar av skoställ och hatthylla.

    Tilläggstjänster

    Vi kan också hjälpa dig med:

    • Fönsterputs.
    • Invändig ugnsrengöring.
    • Invändig rengöring av kylskåp och frys.
    • Invändig rengöring av köksskåp och lådor.
    • Balkong- och garagestädning.
    • Putsning av kristallkrona.
    • Putsning av mässing eller silver.
    • Skinnvård av soffor.
    • Strykning.

    Kontakta oss på 0200 - 11 45 50 eller info@hemfrid.se om du önskar göra tillägg i din bokning.

  • Behöver jag förbereda något inför min storstädning?

    För att få det bästa städresultatet rekommenderar vi att det är undanplockat i hemmet när vi kommer så att vi kan fokusera på att göra rent under städningen.

  • Tar ni med städmedel vid storstädning?

    Vi tar med alla städmedel som behövs till en kostnad som läggs på din faktura. Saknar du dammsugare, mopp och hink kan vi även ta med oss detta mot en kostnad!

  • Kan ni ta bort fläckar och märken på väggarna?

    Vi dammtorkar väggar enligt de generella moment som ingår i storstädningen. Det betyder att vi inte har möjlighet att ta bort fläckar eller märken som inte går bort med en dammtrasa.

Fönsterputs

  • Vad ingår i fönsterputs?

    Våra proffsiga hemfridare putsar dina fönster så att du kan njuta av din fina utsikt igen! Vi tar med oss all utrustning som behövs och kan putsa även om det regnar eller snöar.

    Priset baseras på hur många fönster du har samt vad det är för typ av fönster, du anger detta när du bokar och får då ett fast pris direkt av oss. För att vi ska kunna göra en korrekt bedömning är det viktigt att du uppger rätt information. Varje fönsterbåge, eller luft som det också kallas, räknas som ett fönster.

    Om det krävs stege så kan vi ta med oss det mot en tilläggskostnad. För bästa resultat rekommenderar vi även att du lägger till en karmtvätt som betyder att vi tvättar av fönstrets bågar och karmar.

    Läs mer och boka din fönsterputs här!

  • Måste jag vara hemma eller förbereda något innan ni kommer?

    Du behöver inte vara hemma om du lämnar in nycklar på vårt kontor eller släpper in oss via kodlås.

    För att vi ska komma åt att putsa behöver du flytta undan möbler som står i vägen. Töm även fönsterbrädorna. Om fönstren har fönsterlås, lägg fram nycklarna så att vi kan låsa upp.

  • Kan ni putsa även på vintern?

    Ja! Vi putsar i alla väder, även om det snöar eller regnar. Ner till 15 minusgrader går det bra.

Flyttstädning

  • Vad ingår i en flyttstädning?

    En flyttstädning innebär att vi noggrant rengör bostadsytan i hemmet. Tänk på att biytor som t.ex. förråd, garage och balkonger inte ingår i vår flyttstädning, men du kan såklart boka till det!

    Generella moment i alla rum

    • Putsar fönster.
    • Dammsuger och våttorkar snickerier, lister, dörrar, dörrkarmar, fönsterbrädor, fria ytor, garderobsdörrar och skåpdörrar.
    • Torkar ovanpå och invändigt i garderober, skåp, och bokhyllor.
    • Torkar i golvskenor på skjutdörrar.
    • Dammsuger och våttorkar element.
    • Dammtorkar väggar.
    • Dammtorkar eluttag.
    • Dammtorkar lampor.
    • Putsar speglar.
    • Tar bort aska från kakelugn och öppen spis.
    • Torkar ytterdörrar.
    • Dammsuger och moppar golv.

    Badrum

    Vi utför de generella momenten och dessutom:

    • Rengör väggar och golv.
    • Putsar blandare, synliga rör och duschmunstycke.
    • Avfettar och avkalkar väggar och fogar där det är möjligt.
    • Rengör golvbrunn.
    • Rengör hela duschen alt. badkaret, tar bort fronten och torkar under.
    • Torkar in- och utsida samt ovanpå badrumsskåp.
    • Rengör kran och handfat.
    • Rengör hela toalettstolen.
    • Rengör utsidan av vitvaror samt i tvättmedelsbehållaren på tvättmaskinen.

    Kök

    Vi utför de generella momenten och dessutom:

    • Rengör kyl och frys ut- och invändigt.
    • Rengör spis och ugn ut- och invändigt, även plåtar och galler.
    • Rengör fläkt och fläktfilter (ej kolfilter).
    • Rengör in- och utvändigt samt ovanpå skåp, hyllor och lådor.
    • Rengör kakel/stänkskydd ovanför diskbänk.
    • Rengör under skåp och torkar av socklar.
    • Rengör mikrovågsugn ut- och invändigt.
    • Torkar diskmaskin in- och utvändigt.
    • Torkar ur besticklådor.
    • Tömmer och torkar sopkorg.
    • Putsar diskho, blandare, propp och sil.

    Hall

    Vi utför de generella momenten och dessutom:

    • Dammtorkar ledstång, räcke och spjälor i trappa.
    • Torkar hatthylla.
    • Torkar proppskåp.
  • Behöver jag förbereda något inför min flyttstädning?

    Se till att din bostad är helt tömd så att vi kommer åt överallt. Du kan utgå från vår checklista kring vad du behöver göra inför flyttstädningen för att vara säker på att du inte missar något! Informera oss gärna om du har känsliga material, t.ex. marmor eller mässing i din bostad.

    Tänk också på att inte stänga av elen i bostaden då vi behöver tillgång till el och vatten när vi städar.

  • Kan ni flyttstäda en möblerad lägenhet?

    Absolut, men meddela oss gärna innan så vi kan planera uppdraget efter dina förutsättningar. Om det finns möbler eller föremål kvar i bostaden så rengör vi inte eller flyttar/lyfter dessa utan städar där vi kommer åt enligt ordinarie momentlista.

  • Vilka ytor ingår i en flyttstädning?

    En flyttstädning innebär att vi noggrant rengör bostadsytan i hemmet men tänk på att det ofta finns det biytor som också behöver rengöras och som man kanske inte alltid tänker på. Kontakta oss för att boka till städning av balkong, förråd, garage eller andra biytor i samband med din flyttstädning.

  • Kan ni ta bort fläckar och märken på väggarna?

    Vi dammtorkar väggar enligt de generella moment som ingår i flyttstädningen. Det betyder att vi inte har möjlighet att ta bort fläckar eller märken som inte går bort med en dammtrasa.

  • Tar ni med städmedel och material vid flyttstädning?

    Ja! Vi tar med alla städmedel som behövs till en kostnad som läggs på din faktura. Vi har också med oss den utrustning som behövs för att utföra din flyttstädning och fönsterputs.

Flytthjälp

  • Utför ni längre flyttar och flyttar utomlands?

    Vi hjälper dig att flytta till eller från ny adress i hela Sverige om en av destinationerna är Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö, Västerås eller närliggande ort.

    Vi utför tyvärr inte flyttar utomlands i dagsläget.

  • Vad behöver jag förbereda inför flytten?

    Om du inte har bokat packning av oss så ska hela ditt bohag vara helt nedpackat och redo att bäras ut på flyttdagen. Känsliga möbler och textilier ska vara packade så gott som möjligt och allt som ryms i en flyttlåda ska packas så.

  • Jag har en större säng/soffa eller liknande möbel som måste skruvas ner, hur gör jag med det?

    I din flytt ingår lättare nedmontering. Vi kan skruva ner lampor, enklare hyllor eller till exempel din soffa eller säng för att kunna bära ut den. Har du många saker som ska monteras ner kan vi boka på en montör som hjälper till. Garderobssystem som till exempel PAX ingår inte i lättare nedmontering.

  • Ingår det flyttlådor?

    Om du flyttar inom eller mellan Stockholm, Göteborg, Malmö, Västerås med omnejd har du möjlighet att låna flyttlådor kostnadsfritt. Lådorna levereras hem till din adress och vi hämtar lådorna på den nya adressen cirka två (2) veckor efter utförd flytt. Vi har ingen begränsning för hur många lådor som du får låna men räkna med cirka en (1) låda per kvadratmeter boyta som du flyttar från. Utöver klassiska flyttlådor erbjuder vi även speciallådor för kristallkronor och garderobslådor där kläderna transporteras hängande på sina galgar. Om du vill behålla flyttlådor debiterar vi 40 kronor per låda på fakturan. Vänligen kontakta oss på telefon 0200-11 45 50 eller via flyttservice@hemfrid.se så hjälper vi dig.

  • Kan jag som abonnerande städkund nyttja min timbank till flytthjälp?

    Ja, du kan nyttja din timbank till alla flyttjänster.

  • Mellan vilka tider flyttar ni?

    Vi utför vår flyttservice kl. 8.00–16.00 på vardagar samt kl. 9.00–15.00 på helger. Vid förfrågan finns det även möjlighet att utföra flyttar på senare klockslag. En genomsnittlig flytt tar ca 4-6 timmar från start till slut beroende på storleken på ditt hem, trafik och framkomlighet.

  • Kan ni flytta piano och kassaskåp?

    Det beror på vikten på kassaskåpet. Meddela oss storlek och vikt så kikar vi på det! Vi utför dock inte flytt av piano och akvarier.

  • Vad gäller vid flytt av dödsbo?

    Vi hjälper till med flytt och återvinning för dödsbon. Dödsbon är dock ej rutberättigat. Det är viktigt att bokningen görs i dödsboets namn. Det bästa är att kontakta Kundservice vid bokningar så att allt blir rätt från början.

Trädgårdshjälp

  • Vilka trädgårdstjänster erbjuder ni?

    Vi erbjuder många olika tjänster inom trädgård. Vi utför både enstaka uppdrag, löpande skötsel och semesterskötsel. Vi kan till exempel hjälpa till med gräsklippning, klippa häckar, trädbeskärning, rensa ogräs och kratta löv. Vi kan anlägga mindre planteringar som inte kräver maskinell utrustning. Vi kan även köpa in blommor och växter till dig.

    De flesta av momenten är rut-berättigade och de som inte är det är markerade på vår trädgårdssida. Vi tar med oss egna verktyg och redskap, men du behöver ge oss tillgång till vatten och vattenslang om du önskar att vi vattnar trädgården. Läs mer om våra trädgårdstjänster här.

  • Är alla era trädgårdsarbetare utbildade?

    Alla våra trädgårdsmästare är utbildade och våra trädgårdsarbetare har självklart certifikat för grövre verktyg.

  • Kan ni komma ut och titta innan ni lämnar prisförslag?

    Om uppdraget kräver ett kundbesök, så kommer vi självklart ut och tittar. Annars räcker det oftast med en beskrivning och eventuellt bild som du kan skicka till oss, så återkommer vi med ett prisförslag till dig.

  • Har ni referenser?

    Ja, du kan läsa om några av våra kunders upplevelser på sidan om våra trädgårdstjänster här.

  • Erbjuder ni trädgårdsdesign?

    Under lågsäsong har våra trädgårdsmästare möjlighet att ta designuppdrag

  • På vilka orter finns trädgårdshjälp?

    För tillfället erbjuder vi trädgårdshjälp i Stockholm med omnejd. Om du skriver in ditt postnummer i rutan högst upp på sidan så kan du se om vi erbjuder trädgårdshjälp där du bor.

Hantverkshjälp

  • Vilka hantverkstjänster erbjuder ni?

    Vi erbjuder flera olika sorters tjänster inom hantverkshjälp. Sätta upp gardinskena och gardinstänger, montera upp/ned möbler, sätta upp krokar, hyllor, tavlor, TV-fäste, plocka fram och ställa undan trädgårdsmöbler, studsmattor, flyttbara paviljonger, uppblåsbara pooler och liknande.

    Det vi för tillfället inte utför är exempelvis:

    • Inköp av möbler, gardinskenor eller hyllor som ska monteras. Du som kund ansvarar för att detta finns på plats vid uppdragets start.
    • Installation av vitvaror som diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare.
    • Installationer där det krävs en elektriker.
  • Kan ni komma ut på kundbesök innan ni lämnar ett prisförslag?

    Om uppdraget kräver ett kundbesök, så kommer vi självklart ut och tittar. Annars räcker det oftast med en beskrivning och eventuellt bild ifrån kunden, för att motta ett prisförslag.

  • Måste jag vara hemma när ni kommer?

    Ja, då montering av tavlor, placering av möbler och upphängning av tv på väggen är högst personligt. Så du som kund ska bli nöjd med placering och utförande behöver du vara hemma vid uppdragets start.

  • Vad tar ni med er för verktyg och material?

    Vi har med oss alla skruvar, pluggar och verktyg som krävs för monteringen, och stege såklart. Däremot, inköp av möbler, gardinskenor eller hyllor som ska monteras ansvarar du som kund för, så att det finns på plats vid uppdragets start.

  • Erbjuder ni hantverkshjälp för företag?

    Ja, vi erbjuder hantverkshjälp för både företag och bostadsrättsföreningar. Kontakta oss på hantverkare@hemfrid.se om du är intresserad av hantverkshjälp för ditt företag eller brf.

Trygghet & säkerhet

  • Hur arbetar Hemfrid med trygghet och säkerhet?

    Som kund hos oss på Hemfrid kan du alltid känna dig lugn. Oavsett vilka tjänster du väljer, är säkerhet och trygghet alltid vår högsta prioritet. Vi lägger stor vikt vid att rekrytera rätt personer, gör alltid noggrann bakgrundskoll och har personliga intervjuer med alla medarbetare.

    Vår personal får utbildning och är fast anställda hos oss på Hemfrid. Alla som jobbar omfattas dessutom av kollektivavtal.

    När det kommer till säkerhet i ditt hem har vi väl utvecklade rutiner för hantering av nycklar, larm och andra känsliga kunduppgifter. Och vi jobbar under sekretess.

  • Har ni försäkring om någonting händer?

    Som kund hos oss är du alltid försäkrad. Vi har också en ansvarsförsäkring som täcker alla eventuella skador som orsakas av vår personal.

    Självklart är även all vår personal försäkrad under arbetstid, och på väg till och från arbetet.

  • Hur ser era allmänna villkor ut?

    Du hittar våra allmänna villkor här.

  • Vad händer om något går sönder?

    Skulle något hända så täcker vår ansvarsförsäkring alla eventuella skador orsakade av vår personal. Men självklart har du som kund också ett visst ansvar, du kan läsa om våra allmänna villkor här.

Kvalitetsgaranti

  • Har ni kvalitetsgaranti?

    Skulle du inte vara nöjd med vårt jobb så kan du känna dig trygg tack vare Hemfrids kvalitetsgaranti. Garantin innebär nämligen att vi åtgärdar det du är missnöjd med direkt.

Kollektivavtal & utbildning

  • Har ni kollektivavtal?

    Alla våra anställda omfattas självklart av kollektivavtal. Med kollektivavtal har alla medarbetare trygga anställningar, avtalsenliga löner, sjukförsäkring, pensionsförsäkring - precis som det ska vara!

    På Kommunals sida Kollkollen kan du gå in och kika vilka företag som har kollektivavtal inom vår bransch.

  • Får all personal utbildning?

    Alla våra Hemfridare får en ordentlig utbildning med allt från service till materialkunskap om städprodukter och specialmedel. Vi har både digitala utbildningar och praktiska utbildningar.

  • Vilka krav ställer Hemfrid på sin personal?

    Vi lägger stor vikt vid att rekrytera rätt personer, gör alltid noggrann bakgrundskoll och har personliga intervjuer med alla medarbetare. All vår personal genomgår internutbildning och introduktion, innan de har hand om egna uppdrag. Alla som jobbar omfattas dessutom av sekretess.

Betalning

  • Hur får jag fakturan?

    Fakturering sker i efterskott en gång per månad. Betalningsvillkor är 20 dagar från fakturadatum och fakturan hittar du i Hemfridappen. Engångstjänster faktureras efter tillfället.

  • E-faktura

    Att betala via e-faktura är ett fördelaktigt alternativ för dig som inte vill ha en pappersfaktura hemskickad. Den elektroniska fakturan skickas istället direkt till dig via din internetbank där du kan se fakturan, som har samma utseende som den ordinarie pappersfakturan.

    E-faktura kan erbjudas dig som betalar räkningar via någon av följande banker: Swedbank, Sparbanken Syd, Nordea, Danske Bank, SEB, Handelsbanken, Skandiabanken, ICA Banken, Länsförsäkringar Bank, Marginalen Bank, SBAB Bank samt Ålandsbanken.

    Observera, det måste vara den som står som fakturamottagare som är e-fakturabetalare, inte någon annan i familjen.

    Så här gör du

    E-faktura beställs via din internetbank. Beroende på bank kan det se lite olika ut men tjänsten hittar du oftast under e-tjänster/anmäl elektronisk faktura. Hemfrid i Sverige AB kommer upp i listan som ett av de företag som tillhandahåller e-faktura.

    När du har granskat din faktura i internetbanken väljer du vilket konto betalningen ska dras ifrån och godkänner sedan betalningen. Alla uppgifter såsom belopp, betalningsdag och OCR-nummer är ifyllda i förväg. Fakturan betalas sedan automatiskt på betalningsdagen (förfallodagen). Enkelt och smidigt för dig och bra för miljön.

    E-post-faktura

    Vill du ha din faktura skickad till mailen istället för brevlådan? Anmäl ditt kundnummer och mailadress på faktura@hemfrid.se så får du fortsättningsvis fakturan som en bifogad PDF.

  • Autogiro

    Med autogiro överförs din betalning automatiskt från ditt konto på fakturans förfallodag.

    Så här gör du

    Du kan ansöka om autogiro direkt via din internetbank. Ingen underskrift behövs, eftersom du identifierar dig genom att använda din banks inloggningssystem. Du kan också ansöka om autogiro med blanketten, Autogiroanmälan, medgivande

    • Ange namn, adress, personnummer och konto för den som är betalare/fakturamottagare.

    • Om betalning ska ske från annan person än den som står som fakturamottagare så fyller ni i namn, personnummer och bankkontouppgifter på den avvikande betalaren.

    • I fältet Betalar-/kundnummer fyller du i ditt kundnummer hos Hemfrid som du hittar i övre högra hörnet på din faktura.

    • Blanketten postas sedan till Hemfrid, Box 38154, 100 64 Stockholm.

    • När vi tagit emot din ansökan om autogiro stämmer vi av uppgifterna med din bank. När ansökan är godkänd kommer du inte att få någon faktura skickad till dig utan beloppet kommer dras från ditt konto på förfallodagen. Vill du ha en kopia av din faktura kan du ansluta dig till epost-faktura eller e-faktura.

    • Uppsägning av autogiro kan göras via internetbanken eller genom att du kontaktar ditt bankkontor.

    Har du frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på telefon: 0200-11 45 50 eller via e-post till info@hemfrid.se.

  • Varför får jag en serviceavgift?

    Det finns vissa kostnader som inte är rut-berättigade och det är dem som är inkluderade i sin serviceavgift. Det är exempelvis utrustning och rut-administration.

  • Är priser angivna efter rut?

    Priset som anges i ditt kostnadsförslag är efter rutavdrag. Vi har samlat all information om rutavdrag här.

Rutavdrag

  • Hur funkar rutavdraget?

    Vi på Hemfrid administrerar din skattereduktion direkt med Skatteverket, och du betalar endast 50 procent av arbetskostnaden på din faktura. Men även om vi sköter det administrativa kring ditt rutavdrag så har du som kund ansvar för att det blir rätt i slutändan.

    Du har ett personligt maxtak på 75 000 kronor att utnyttja per år, vilket motsvarar ett köpunderlag på 150 000 kronor. Om ni är flera vuxna som bor på samma adress kan ni lägga ihop era rutavdrag för att få ett högre gemensamt tak. Vi ger kostnadsförslag på våra tjänster och priserna för hushållstjänster sätts alltid efter RUT, för att det ska bli enkelt för dig att se vad tjänsten kostar efter avdraget.

    Gå in på Skatteverkets hemsida om du vill veta mer om rutavdraget.

  • Vilka tjänster får jag rutavdrag för?

    Dessa tjänster är rut-berättigade:

    Notera att det finns vissa moment inom vissa tjänster som du inte får rutavdrag för. Du kan läsa på respektive tjänstesida om vilka moment som är rut-berättigade och inte.

    Läs mer om rut här, eller direkt på Skatteverkets hemsida.

  • Får jag rutavdrag när ni flyttar möbler hemma hos mig eller till en annan person?

    Nej, du får tyvärr inte rutavdrag om vi flyttar saker eller möbler inom samma bostad, till exempel till annat rum eller våning. Du får tyvärr inte heller rutavdrag om vi flyttar saker eller möbler hemifrån dig till någon annans hem.

  • Får jag ge rut till någon annan?

    Man kan tyvärr inte utnyttja sitt eget rutavdrag till andra än sina föräldrar.

  • Gäller rutavdrag för företag eller brf?

    Tyvärr får bara privatpersoner göra rutavdrag, så det gäller inte för kontorsstädning, städning av företag, trappstädning eller andra tjänster för bostadsrättsföreningar.

  • Vad gäller vid dödsbo?

    Dödsbon är ej rutberättigat. Det är viktigt att bokningen görs i dödsboets namn. Det bästa är att kontakta Kundservice vid bokningar så att allt blir rätt från början.

Hemfridappen

  • Hur funkar Hemfridappen?

    I Hemfridappen kan du bland annat enkelt hantera dina städtillfällen, boka våra andra tjänster, se din timbank och ha koll på dina fakturor. Vår app finns för både Android och iPhone, och är perfekt för dig som har veckostädning. Ladda ner Hemfridappen gratis för iPhone här och för Android här!

  • Varför ska jag använda Hemfridappen?

    Hemfridappen är det enklaste sättet för dig att hitta information om de tjänster som du köper av oss. I appen hittar du svar snabbare än om du ringer eller mailar oss.

  • Kan fler än en person hantera mina bokningar i appen?

    Självklart! Du som står som avtalskontakt kan skicka en inbjudan till en annan person som du vill ska kunna hantera dina bokningar. Inbjudan som du skickar accepteras via BankID och sedan kan ni båda logga in i appen och hantera era bokningar.

Företagstjänster

  • Vad ingår i kontorsstädning?

    Se vilka moment som ingår i en kontorsstädning här. Vi anpassar oss dock efter era behov och önskemål så berätta vad ni vill ska ingå!

  • Vilka tider utför ni kontorsstädning?

    Vi anpassar oss efter era behov och kan städa på morgnar, dagar, kvällar och helger. Berätta vilka behov ni har så löser vi det på bästa sätt för er.

  • Vad ingår i en kontorsflytt?

    I kontorsflytt ingår lån av flyttlådor, flyttpersonal, flyttbil och försäkring. Säg till om ni vill få hjälp med packning så räknar vi in det i prisförslaget.

  • Flyttar ni andra företag förutom kontor?

    Absolut! Vi kan flytta alla typer av företag, lokaler och butiker. Kontakta oss genom att fylla i adressen på Kontorsflytt som företaget flyttar från, till och kvadratmeteryta i formuläret så löser vi det!

  • Flyttar ni kontor i hela Sverige?

    Våra flyttbilar utgår från Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Från dessa städer med omnejd kan vi flytta över hela landet. Vi erbjuder även flytt från Linköping, Norrköping och Västerås till orterna ovan. Fyll i formuläret på Kontorsflytt så ser du om vi erbjuder kontorsflytt till er nya adress.

  • Kan ni hjälpa till med packning och montering?

    Absolut, vi hjälper er gärna med att packa ner allt när ni ska flytta och kan även hjälpa till med uppackning i den nya lokalen. Våra kollegor på hantverkshjälp kan även hjälpa till med nedmontering av lampor, hyllor, bord etc samt att montera upp möbler och lampor i den nya lokalen. Säg till när ni bokar så ordnar vi det!

Löneförmån

  • Städning som löneförmån?

    Mår medarbetarna bra mår oftast företaget bra. Med städning som löneförmån för de anställda blir vardagen enklare. De som erbjuds städning kan prioritera sitt välmående framför alla måsten och skapa sig en bra balans i vardagen. Det påverkar även jobbet i en positiv riktning, det vill vi lova. Som arbetsgivare får du dessutom en konkurrensfördel att erbjuda eftertraktad personal städhjälp.

  • Vad kostar det?

    För varje medarbetare som får städning i vardagen betalar företaget en fast administrativ avgift, sen en rörlig avgift för antalet timmar. Den anställde blir även förmånsbeskattad. Vi erbjuder både ram- och brukaravtal och är ditt företag anslutet till Benify finns ett avtal redan idag som du hittar i Benifys portal. För att du ska få en tydlig bild av investeringen skickar vi alltid en offert. Kontakta oss så fixar vi det!

  • Trygghet är viktigt för Hemfrid

    Oavsett vilka tjänster din medarbetare väljer för att få hjälp i vardagen, är trygghet och säkerhet alltid högsta prioritet för oss. Vi lägger stor vikt vid att rekrytera rätt personal och alla som jobbar på Hemfrid genomgår personliga intervjuer och internutbildningar. Vi har fasta rutiner för hur vi hanterar nycklar, larmkoder och andra personliga uppgifter.

  • Hushållstjänster med ansvarsförsäkring och kvalitetsgaranti

    Vi har ansvarsförsäkring, så skulle något hända täcker den eventuella skador orsakade av vår personal. Skulle medarbetaren vara mindre nöjd med vårt jobb har vi självklart en kvalitetsgaranti. Det betyder att vi åtgärdar eventuella missnöjen så fort vi kan. Vår ambition är att alla ska vara 100 procent nöjda med den service vi utför.

  • Kontakta oss!

    Vill du veta mer om oss och hur vi kan hjälpa ditt företag? Varmt välkommen att ringa på 0200-11 45 50 eller mejla till info@hemfrid.se.