Milstolpar i Hemfrids historia

Det var Monica Lindstedts egen livssituation som födde idén till Hemfrid. För henne var det svårt att kombinera hem och familj med ett hektiskt yrkesliv och en man som jobbade mycket. För att lösa sitt eget problem startade hon ett företag som kunde hjälpa henne med vardagsbestyren hemma, hon var trött på att gå på ”nästa skift” när hon kom hem från jobbet.

–Det var också så uppenbart att det fanns fler än jag som upplevde samma problem och hade ett stort behov av tjänster i hemmet. Samtidigt hade vi en ganska tuff arbetsmarknad så det fanns två sidor – dels att ge avlastning för de som hade ont om tid, dels att ge en möjlighet till anställning för många som stod utanför arbetsmarknaden. Jag gifte två problem och hittade en lösning.

När Hemfrid startades 1996 var vi först ut på marknaden med vita hushållsnära tjänster. Sedan dess har det varit en spännande resa som framförallt utmanat politiska föreställningar och samhällsvärderingar. Monica berättar att hon är mest stolt över att ha lyckats bevisa att det går att driva ett framgångsrikt tjänsteföretag inom hemservicebranschen.

–Många tvivlade på oss inledningsvis. Nu förstår de flesta att vi är här för att stanna och många som tidigare var motståndare till den här tjänsten och RUT-avdraget, har insett att de hade fel.

Monica Lindstedts vision har alltid varit att bygga ett stort företag.
-Vi förändrar inte världen genom att vara ett litet pittoreskt företag på Södermalm, utan vi måste hela tiden växa och utvecklas. Idag finns vi i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg och förenklar vardagen för tusentals familjer varje månad. Vi har också som främsta ambition att vara branschens bästa arbetsgivare.

Milstolpar i Hemfrids histora

2003 - Hemfrid börjar gå med vinst efter några år i motvind.

2007 - I juli införs skattereduktion för hushållsnära tjänster. Privatpersoner har möjlighet att dra av 50 % av arbetskostnaden.

2008 - Fr.om. januari har även anställda med hushållsnära tjänster som löneförmån möjlighet att göra skatteavdrag.

2009 - Fr.om. juli införs direktavdrag för hushållsnära tjänster. Konsumenten betalar 50 % av arbetskostnaden direkt och slipper ligga ute med pengarna. Hemfrid växer med nästan 60 % på ett år.

2010 – Hemfrid passerar 1 000 medarbetare.

2011 – Monica Lindstedt får Veckans Affärers utmärkelse ”Social Entrepreneur of the Year".

2013 – Hemfrid passerar 1 500 medarbetare.

2016 – Hemfrid firar 20 år och 2 000 medarbetare.